BDO W MEDIACH Rok 2024 jest pierwszym, za który wybrane jednostki zobowiązane będą sporządzić sprawozdanie dotyczące zrównoważonego rozwoju). - komentuje w dodatku Rzeczpospolitej ESG w praktyce Edyta Kalińska, biegła rewidentka, Partnerka Zarządzająca Działem Rewizji Finansowej, Członkini Zarządu BDO
Obowiązek raportowania za rok 2024 i publikacji pierwszych raportów w roku 2025 dotyczy największych spółek zainteresowania publicznego, tj. takich, które spełniają dwa z trzech poniższych kryteriów:
Obowiązek raportowania za rok 2024 i publikacji pierwszych raportów w roku 2025 dotyczy największych spółek zainteresowania publicznego, tj. takich, które spełniają dwa z trzech poniższych kryteriów:
- suma bilansowa powyżej 110 mln zł
- przychody roczne powyżej 220 mln zł
- zatrudnienie powyżej 500 osób
Obowiązek raportowania jest powiązany z obowiązkiem atestacji sprawozdania zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z dyrektywą CSRD, która została zaimplementowana do polskiego porządku prawnego, usługa atestacji sprawozdań ESG ma być usługą dającą ograniczoną pewność. Obecnie toczą się prace nad Krajowym Standardem Usług Atestacyjnych innych niż badania i przegląd 3002PL „Usługi atestacyjne dające ograniczoną pewność w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju”, który jest dedykowany tej usłudze atestacyjnej. Mamy też Krajowy Standard Usług Atestacyjnych innych niż badanie i przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (zmienionego) Usługi Atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych (dalej: KSUA 3000). Ostateczne prace atestacyjne będą przeprowadzane w przyszłym roku, gdy raporty zrównoważonego rozwoju zostaną przygotowane, jednak duża część prac związanych z planowaniem zleceń atestacji oraz weryfikacją oceny podwójnej istotności, która stanowi podstawę raportowania, odbywa się już teraz.
Aspekty wymagające zrozumienia
Zgodnie z KSUA 3000 praktyk przeprowadzający zlecenie atestacji jest zobowiązany do uzyskania zrozumienia przedmiotu i innych okoliczności zlecenia jako podstawy do zaprojektowania i wykonania swoich procedur. Ponieważ zlecenie atestacji dające ograniczą pewność opiera się przede wszystkim na zapytaniach w ramach planowania atestacji praktyk, kieruje pytania do kierownictwa jednostki i innych osób w organizacji.
Na podstawie par. 45 KSUA 3000 zespół przeprowadzający zlecenie atestacyjne w ramach zrozumienia zagadnienia będącego przedmiotem atestacji powinien zadać kierownictwu i innym kluczowym pracownikom następujące pytania:
Aspekty wymagające zrozumienia
Zgodnie z KSUA 3000 praktyk przeprowadzający zlecenie atestacji jest zobowiązany do uzyskania zrozumienia przedmiotu i innych okoliczności zlecenia jako podstawy do zaprojektowania i wykonania swoich procedur. Ponieważ zlecenie atestacji dające ograniczą pewność opiera się przede wszystkim na zapytaniach w ramach planowania atestacji praktyk, kieruje pytania do kierownictwa jednostki i innych osób w organizacji.
Na podstawie par. 45 KSUA 3000 zespół przeprowadzający zlecenie atestacyjne w ramach zrozumienia zagadnienia będącego przedmiotem atestacji powinien zadać kierownictwu i innym kluczowym pracownikom następujące pytania:
- Czy sporządzający sprawozdanie zrównoważonego rozwoju posiada jakąkolwiek wiedzę na temat faktycznych, podejrzewanych lub domniemanych celowych nieprawidłowości lub niezgodności z przepisami mającymi wpływ na sprawozdanie ESG?
- Czy funkcja audytu wewnętrznego podmiotu sporządzającego sprawozdanie (jeśli istnieje) wykonała jakieś działania w odniesieniu do informacji o zrównoważonym rozwoju i jakie są główne ustalenia w odniesieniu do przedmiotowych informacji?
- Czy podmiot sporządzający sprawozdanie korzystał z pomocy ekspertów przy przygotowywaniu informacji merytorycznych?
Cały artykuł można przeczytać w dodatku Rzeczpospolitej: ESG w praktyce z 23 stycznia 2025r.