Objaśnienia ministra finansów z 3 lipca 2025 r. wprowadzają opcjonalne metody weryfikacji rzeczywistego właściciela w sytuacjach, gdy płatność trafia przez pośredników lub w skomplikowanych strukturach właścicielskich - mechanizm LTA, rozszerzone badanie i nowe domniemania.
Ministerstwo Finansów opublikowało 3 lipca 2025 r. objaśnienia podatkowe dotyczące WHT (podatek u źródła), które omawiają m.in. fakultatywne mechanizmy weryfikacji warunku rzeczywistego właściciela, umożliwiające płatnikom zastosowanie preferencji podatkowych w złożonych strukturach korporacyjnych przy zachowaniu należytej staranności.
Koncepcja look-through approach (LTA), wywodząca się z komentarza do Modelowej Konwencji OECD i akceptowana przez krajowe sądy administracyjne oraz TSUE (Trybunał Sprawiedliwości UE), pozwala na zastosowanie zwolnienia lub obniżonej stawki podatku nawet gdy rzeczywisty właściciel nie jest bezpośrednim odbiorcą płatności. Płatnik musi ustalić rzeczywistego właściciela należności, potwierdzić rozpoznanie przychodu podatkowego w jego kraju oraz zachowanie rodzajowej tożsamości płatności w łańcuchu przekazań.
Na gruncie dyrektywy PS (dotyczy wyeliminowania podwójnego opodatkowania dywidend) dodatkowym warunkiem LTA jest wymóg, aby rzeczywisty właściciel miał siedzibę w UE lub EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), albo aby dywidenda podlegała co najmniej jednokrotnemu opodatkowaniu na terytorium UE. Dla dyrektywy IR (pozwala na zwolnienie z podatku u źródła odsetek i należności licencyjnych w ramach płatności realizowanych w UE) konieczne jest spełnienie warunków z art. 21 ust. 3-6 ustawy o CIT przez wszystkie podmioty w łańcuchu oraz weryfikacja braku wyłączeń od opodatkowania.
Rozszerzony zakres podmiotowy badania rzeczywistego właściciela dotyczy sytuacji, gdy odbiorca płatności nie jest jej rzeczywistym właścicielem, ale spełnione są pozostałe warunki LTA z wyjątkiem braku wiedzy o dalszej płatności. Mechanizm wymaga, aby podmiot będący rzeczywistym właścicielem miał siedzibę na tym samym obszarze objętym preferencją co odbiorca płatności oraz spełnienia dwóch przesłanek: istnienia okoliczności uprawniających do żądania przekazania płatności oraz posiadania przez rzeczywistego właściciela władztwa ekonomicznego nad należnością.
Dyrektywa PS przewiduje domniemanie spełnienia warunku rzeczywistego właściciela dla wypłat podziału zysku podlegających co najmniej jednokrotnemu opodatkowaniu w granicach UE. Mechanizm ten nie wyklucza zastosowania art. 22c ustawy o CIT w przypadku sztucznych struktur utworzonych głównie w celu skorzystania z domniemania.
Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, działające na podstawie ustawy z 15 czerwca 2018 r., uzyskały status rzeczywistych właścicieli należności licencyjnych ze względu na szczególny charakter zbiorowego zarządzania twórczością i model współpracy międzynarodowej oparty na umowach o wzajemnej reprezentacji.
Wszystkie opisane mechanizmy mają charakter fakultatywny dla płatników i podatników.
Ministerstwo Finansów opublikowało 3 lipca 2025 r. objaśnienia podatkowe dotyczące WHT (podatek u źródła), które omawiają m.in. fakultatywne mechanizmy weryfikacji warunku rzeczywistego właściciela, umożliwiające płatnikom zastosowanie preferencji podatkowych w złożonych strukturach korporacyjnych przy zachowaniu należytej staranności.
Koncepcja look-through approach (LTA), wywodząca się z komentarza do Modelowej Konwencji OECD i akceptowana przez krajowe sądy administracyjne oraz TSUE (Trybunał Sprawiedliwości UE), pozwala na zastosowanie zwolnienia lub obniżonej stawki podatku nawet gdy rzeczywisty właściciel nie jest bezpośrednim odbiorcą płatności. Płatnik musi ustalić rzeczywistego właściciela należności, potwierdzić rozpoznanie przychodu podatkowego w jego kraju oraz zachowanie rodzajowej tożsamości płatności w łańcuchu przekazań.
Na gruncie dyrektywy PS (dotyczy wyeliminowania podwójnego opodatkowania dywidend) dodatkowym warunkiem LTA jest wymóg, aby rzeczywisty właściciel miał siedzibę w UE lub EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), albo aby dywidenda podlegała co najmniej jednokrotnemu opodatkowaniu na terytorium UE. Dla dyrektywy IR (pozwala na zwolnienie z podatku u źródła odsetek i należności licencyjnych w ramach płatności realizowanych w UE) konieczne jest spełnienie warunków z art. 21 ust. 3-6 ustawy o CIT przez wszystkie podmioty w łańcuchu oraz weryfikacja braku wyłączeń od opodatkowania.
Rozszerzony zakres podmiotowy badania rzeczywistego właściciela dotyczy sytuacji, gdy odbiorca płatności nie jest jej rzeczywistym właścicielem, ale spełnione są pozostałe warunki LTA z wyjątkiem braku wiedzy o dalszej płatności. Mechanizm wymaga, aby podmiot będący rzeczywistym właścicielem miał siedzibę na tym samym obszarze objętym preferencją co odbiorca płatności oraz spełnienia dwóch przesłanek: istnienia okoliczności uprawniających do żądania przekazania płatności oraz posiadania przez rzeczywistego właściciela władztwa ekonomicznego nad należnością.
Dyrektywa PS przewiduje domniemanie spełnienia warunku rzeczywistego właściciela dla wypłat podziału zysku podlegających co najmniej jednokrotnemu opodatkowaniu w granicach UE. Mechanizm ten nie wyklucza zastosowania art. 22c ustawy o CIT w przypadku sztucznych struktur utworzonych głównie w celu skorzystania z domniemania.
Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, działające na podstawie ustawy z 15 czerwca 2018 r., uzyskały status rzeczywistych właścicieli należności licencyjnych ze względu na szczególny charakter zbiorowego zarządzania twórczością i model współpracy międzynarodowej oparty na umowach o wzajemnej reprezentacji.
Wszystkie opisane mechanizmy mają charakter fakultatywny dla płatników i podatników.
Więcej na portalach społecznościowych BDO Poland – ZAPRASZMY:
https://www.facebook.com/BDOPolska
https://www.instagram.com/bdo_polska/
https://www.linkedin.com/company/bdo-sp-zoo