Nie każdą informacje będzie można dodać do załączników do e-faktur

Ministerstwo Finansów, odpowiadając na potrzeby przedsiębiorców, szczególnie z branży energetycznej, telekomunikacyjnej i paliwowej, wprowadzi w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) możliwość przesyłania załączników do faktur, co pozwoli zachować ciągłość dotychczasowych praktyk biznesowych przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa systemu.

Ministerstwo Finansów przedstawiło szczegółowe informacje dotyczące możliwości dodawania załączników do e-faktur w systemie KSeF. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z 11 kwietnia 2025 roku, możliwość przesyłania załączników do faktur została zaprojektowana przede wszystkim z myślą o dostawcach mediów (energii, gazu), przedsiębiorcach świadczących usługi telekomunikacyjne oraz dostawcach paliw wystawiających faktury zbiorcze. W dotychczasowej praktyce biznesowej podmioty te w załącznikach do faktur umieszczają szczegółowe dane, takie jak ceny jednostkowe, ilość towarów lub usług oraz dodatkowe informacje, np. szczegóły dotyczące zużycia w podziale na poszczególne punkty poboru.

W myśl nowych przepisów załącznik będzie stanowił integralną część e-faktury, a jego struktura zostanie uwzględniona w strukturze logicznej FA(3) poprzez dodatkowy, fakultatywny węzeł „Zalacznik”. Dane w załączniku będą miały postać ustrukturyzowaną, ale jednocześnie elastyczną i uniwersalną, pozwalającą podatnikom na samodzielne definiowanie zawartości niektórych pól oraz wskazywanie danych specyficznych dla różnych branż. Treści w załączniku będą pogrupowane w bloki danych zawierające tabele wraz z ich opisami.

Ministerstwo podkreśla, że w załączniku mogą znajdować się wyłącznie obligatoryjne elementy faktury przewidziane przepisami ustawy o VAT lub dane ściśle z nimi powiązane. Niedopuszczalne będzie umieszczanie w załącznikach treści reklamowych czy marketingowych.

Funkcjonalność przesyłania faktury z załącznikiem będzie dostępna dla wszystkich podatników, jednak nie będzie obowiązkowa. Podmioty chcące korzystać z tej możliwości będą zobowiązane jednak do złożenia odpowiedniego zgłoszenia w usłudze e-Urząd Skarbowy. Zgłoszenia te będzie można składać od 1 stycznia 2026 roku. Jak zapowiada resort finansów, szczegółowe wymagania techniczne oraz zakres danych, jakie powinno zawierać zgłoszenie, zostaną określone w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.

Więcej na portalach społecznościowych BDO Poland – ZAPRASZMY:
https://www.facebook.com/BDOPolska
https://www.instagram.com/bdo_polska/
https://www.linkedin.com/company/bdo-sp-zoo