Ministerstwo Finansów wydało 30 czerwca 2025 r. objaśnienia podatkowe precyzujące warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej po zmianach wprowadzonych z początkiem 2025 r. Dokument opisuje m.in. zmiany w katalogu wydatków uprawniających do ulgi oraz precyzuje warunki jej stosowania.
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe nr DD3.8203.1.2025 z 30 czerwca 2025 r., wyjaśniające zasady stosowania ulgi termomodernizacyjnej. Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2025 r. z wykazu wydatków usunięto kotły gazowe kondensacyjne, kotły olejowe kondensacyjne oraz zbiorniki na gaz i olej. Podatnicy, którzy ponieśli te wydatki do końca 2024 r., mogą kontynuować ich odliczanie w kolejnych latach na zasadzie praw nabytych, maksymalnie do końca 2030 r.
Objaśnienia jednoznacznie określiły, że prawo do ulgi przysługuje wyłącznie właścicielom lub współwłaścicielom budynków mieszkalnych jednorodzinnych, przy czym warunek ten musi być spełniony w momencie składania zeznania podatkowego. Ministerstwo podkreśliło, że sprzedaż nieruchomości przed złożeniem zeznania uniemożliwia skorzystanie z ulgi, nawet jeśli wydatki zostały poniesione w okresie posiadania nieruchomości.
Ministerstwo wyjaśniło, że nie jest wymagane posiadanie formalnego pozwolenia na użytkowanie – wystarczy faktyczne istnienie budynku spełniającego określone cechy prawne. Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, budynek mieszkalny jednorodzinny to obiekt trwale związany z gruntem, wolnostojący lub w zabudowie szeregowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.
Maksymalny limit ulgi wynosi 53 000 zł na podatnika, niezależnie od liczby realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W przypadku małżonków każdy dysponuje odrębnym limitem, przy czym niewykorzystana część limitu jednego małżonka nie powiększa limitu drugiego. Wydatki mogą być odliczane w kolejnych latach przez maksymalnie 6 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wydatki muszą być udokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT. Odliczeniu nie podlegają wydatki dofinansowane ze środków publicznych, już rozliczone w ramach innych ulg podatkowych lub zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku otrzymania dofinansowania po odliczeniu wydatków, podatnik jest obowiązany do zwrotu ulgi poprzez doliczenie kwoty dofinansowania do dochodu.
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe nr DD3.8203.1.2025 z 30 czerwca 2025 r., wyjaśniające zasady stosowania ulgi termomodernizacyjnej. Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2025 r. z wykazu wydatków usunięto kotły gazowe kondensacyjne, kotły olejowe kondensacyjne oraz zbiorniki na gaz i olej. Podatnicy, którzy ponieśli te wydatki do końca 2024 r., mogą kontynuować ich odliczanie w kolejnych latach na zasadzie praw nabytych, maksymalnie do końca 2030 r.
Objaśnienia jednoznacznie określiły, że prawo do ulgi przysługuje wyłącznie właścicielom lub współwłaścicielom budynków mieszkalnych jednorodzinnych, przy czym warunek ten musi być spełniony w momencie składania zeznania podatkowego. Ministerstwo podkreśliło, że sprzedaż nieruchomości przed złożeniem zeznania uniemożliwia skorzystanie z ulgi, nawet jeśli wydatki zostały poniesione w okresie posiadania nieruchomości.
Ministerstwo wyjaśniło, że nie jest wymagane posiadanie formalnego pozwolenia na użytkowanie – wystarczy faktyczne istnienie budynku spełniającego określone cechy prawne. Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, budynek mieszkalny jednorodzinny to obiekt trwale związany z gruntem, wolnostojący lub w zabudowie szeregowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.
Maksymalny limit ulgi wynosi 53 000 zł na podatnika, niezależnie od liczby realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W przypadku małżonków każdy dysponuje odrębnym limitem, przy czym niewykorzystana część limitu jednego małżonka nie powiększa limitu drugiego. Wydatki mogą być odliczane w kolejnych latach przez maksymalnie 6 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wydatki muszą być udokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT. Odliczeniu nie podlegają wydatki dofinansowane ze środków publicznych, już rozliczone w ramach innych ulg podatkowych lub zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku otrzymania dofinansowania po odliczeniu wydatków, podatnik jest obowiązany do zwrotu ulgi poprzez doliczenie kwoty dofinansowania do dochodu.
Więcej na portalach społecznościowych BDO Poland – ZAPRASZMY:
https://www.facebook.com/BDOPolska
https://www.instagram.com/bdo_polska/
https://www.linkedin.com/company/bdo-sp-zoo