Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy zmieniającej przepisy o PIT i CIT w zakresie preferencyjnej amortyzacji środków trwałych. Od 1 stycznia 2026 r. mikro-, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli korzystać z indywidualnych stawek amortyzacyjnych bez konieczności spełniania kryterium wskaźnika zamożności gminy.
Projektowana nowelizacja ustaw podatkowych wprowadza istotne uproszczenie w zakresie stosowania preferencyjnej amortyzacji przez mniejszych przedsiębiorców. Zgodnie z opublikowanym 9 września 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji projektem, ustawodawca planuje rezygnację z jednego z dwóch kryteriów lokalizacyjnych wymaganych do skorzystania z tej preferencji.
Na podstawie art. 22j ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz art. 16j ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), podatnicy będący mikro-, małymi lub średnimi przedsiębiorcami mogą obecnie stosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych zaliczanych do grup 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych.
Skorzystanie z tej preferencji wymaga jednak spełnienia łącznie dwóch warunków. Po pierwsze, środki trwałe muszą znajdować się na terenie gminy położonej w powiecie lub mieście na prawach powiatu, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju. Po drugie, indywidualny wskaźnik zamożności tej gminy musi być niższy niż 100% wskaźnika zamożności ogółu gmin.
Projektowana ustawa przewiduje usunięcie drugiego z wymienionych kryteriów – warunku dotyczącego wskaźnika zamożności gminy. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2026 r. podatnicy będą musieli spełnić wyłącznie kryterium dotyczące stopy bezrobocia w danym powiecie. Planowane zmiany oznaczają zatem w praktyce rozszerzenie grona podatników uprawnionych do korzystania z preferencyjnej amortyzacji.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym wskaźnika zamożności będzie obowiązywać do końca 2025 r. Tym samym, nowe przepisy będą miały zastosowanie do środków trwałych będących budynkami niemieszkalnymi i budowlami, w przypadku których po dniu 31 grudnia 2025 r. nastąpiło: uprawomocnienie się decyzji o pozwoleniu na budowę, albo upłynięcie terminu na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy, albo wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, albo wprowadzenie po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych, jeżeli budowa nie wymaga pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy.
Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Wyjątek stanowią przepisy dotyczące zniesienia obowiązku obwieszczenia wartości wskaźników na rok 2026, które wejdą w życie z dniem ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Więcej na portalach społecznościowych BDO Poland – ZAPRASZMY:
https://www.facebook.com/BDOPolska
https://www.instagram.com/bdo_polska/
https://www.linkedin.com/company/bdo-sp-zoo
Projektowana nowelizacja ustaw podatkowych wprowadza istotne uproszczenie w zakresie stosowania preferencyjnej amortyzacji przez mniejszych przedsiębiorców. Zgodnie z opublikowanym 9 września 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji projektem, ustawodawca planuje rezygnację z jednego z dwóch kryteriów lokalizacyjnych wymaganych do skorzystania z tej preferencji.
Na podstawie art. 22j ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz art. 16j ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), podatnicy będący mikro-, małymi lub średnimi przedsiębiorcami mogą obecnie stosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych zaliczanych do grup 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych.
Skorzystanie z tej preferencji wymaga jednak spełnienia łącznie dwóch warunków. Po pierwsze, środki trwałe muszą znajdować się na terenie gminy położonej w powiecie lub mieście na prawach powiatu, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju. Po drugie, indywidualny wskaźnik zamożności tej gminy musi być niższy niż 100% wskaźnika zamożności ogółu gmin.
Projektowana ustawa przewiduje usunięcie drugiego z wymienionych kryteriów – warunku dotyczącego wskaźnika zamożności gminy. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2026 r. podatnicy będą musieli spełnić wyłącznie kryterium dotyczące stopy bezrobocia w danym powiecie. Planowane zmiany oznaczają zatem w praktyce rozszerzenie grona podatników uprawnionych do korzystania z preferencyjnej amortyzacji.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym wskaźnika zamożności będzie obowiązywać do końca 2025 r. Tym samym, nowe przepisy będą miały zastosowanie do środków trwałych będących budynkami niemieszkalnymi i budowlami, w przypadku których po dniu 31 grudnia 2025 r. nastąpiło: uprawomocnienie się decyzji o pozwoleniu na budowę, albo upłynięcie terminu na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy, albo wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, albo wprowadzenie po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych, jeżeli budowa nie wymaga pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy.
Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Wyjątek stanowią przepisy dotyczące zniesienia obowiązku obwieszczenia wartości wskaźników na rok 2026, które wejdą w życie z dniem ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Więcej na portalach społecznościowych BDO Poland – ZAPRASZMY:
https://www.facebook.com/BDOPolska
https://www.instagram.com/bdo_polska/
https://www.linkedin.com/company/bdo-sp-zoo