Spełniamy coraz bardziej ostre kryteria audytu

BDO W MEDIACH Staramy się sukcesywnie budować coraz mocniejszą pozycję w badaniu dużych grup kapitałowych i spółek giełdowych. Już teraz jesteśmy liderem w badaniu spółek z niektórych branż – mówią w wywiadzie dla Rzeczpospolitej Partnerzy BDO: dr Anna Bernaziuk, Edyta Kalińska i Tomasz Reiter.

- Jak obecnie wygląda struktura właścicielska BDO? Bo zmiany w firmie zaszły.
- Tak, to prawda. Struktura właścicielska BDO faktycznie się zmieniła, a kroki zmierzające w tym kierunku były dokładnie zaplanowane i zgodne ze strategią firmy. Prace nad zmianami w tym zakresie zostały zapoczątkowane w 2022 roku i początkowo były prowadzone przez Pana Prezesa i jednocześnie właściciela firmy dr. Andre Helin, a po jego śmierci w grudniu ubiegłego roku, były kontynuowane przez wskazanych przez niego Partnerów BDO. Obecnie BDO w Polsce działa pod kierownictwem Prezes Zarządu – dr Anny Bernaziuk i sześciu Partnerów odpowiedzialnych za poszczególne linie biznesowe, którzy zostali współwłaścicielami firmy w ramach management buy-out.
Już wkrótce krąg właścicieli zostanie poszerzony o kolejne osoby, które są kluczowe z punktu widzenia dalszego rozwoju naszej firmy. Chcemy, aby BDO było firmą audytorsko-doradczą świadczącą usługi najwyższej jakości z silną strukturą partnerską, do której należeć będą w jak najszerszym zakresie Partnerzy, którzy budowali sukces firmy w ostatnich latach, a jednocześnie dają gwarancję dalszego jej rozwoju. To niewątpliwie naturalny i kolejny krok w rozwoju BDO w Polsce.
Nowi właściciele i osoby odpowiedzialne za zarządzanie firmą to gwarancja na szybkie i potrzebne zmiany, aby na bieżąco reagować na zmieniającą się rzeczywistość i oczekiwania naszych Klientów. To także możliwości poszerzania wachlarza naszych usług i zespołu specjalistów, którzy mogą zapewnić kompleksowe usługi na najwyższym poziomie nie tylko krajowym, europejskim, ale międzynarodowym.
Cały proces zmian właścicielskich został przeprowadzony przy ogromnym wsparciu międzynarodowej Sieci BDO i przede wszystkim niemieckiej firmy z Sieci BDO – BDO AG, która to została współudziałowcem, wsparła nas kapitałowo, a także wspiera nas od kilku miesięcy w zakresie know-how i narzędzi informatycznych.

- Jak zmiany właścicielskie wpłyną na pozycję firmy na rynku?
- Pozycja na rynku zależy m.in. od przyjętej strategii, a nasza od wielu lat jest konsekwentna. Strategia, którą przyjęliśmy kilka lat temu w zakresie współpracy z Klientami działa i przynosi zamierzone przez nas efekty. Coraz częściej mamy przyjemność pracować z firmami najlepszymi, największymi, o których można bez żadnej przesady powiedzieć, że są liderami w danej branży. Stawiamy na jakość naszej pracy, ale też na jakość Klientów, realizując strategię, którą można określić „smart growth”. Podobne podejście w tym zakresie prezentuje cała Sieć BDO.

Żeby podać więcej szczegółów, a tym samym zobrazować pozycję BDO na rynku warto podać kilka liczb. Patrząc tylko na audyt, trzeba podkreślić, że co roku nasze zespoły badają ponad 800 sprawozdań finansowych, z czego blisko 100 to sprawozdania jednostek zainteresowania publicznego. Portfel naszych Klientów to podmioty reprezentujące najwyższy standard w zakresie raportowania. Przychody z tytułu badania tej grupy podmiotów, wraz z jednostkami zależnymi, to obecnie ponad 30% przychodów z tytułu audytu.
Warto podkreślić, że co roku na współpracę z nami decyduje się ponad 100 nowych Klientów i ta liczba stale rośnie.

Staramy się sukcesywnie budować coraz mocniejszą pozycję w badaniu dużych grup kapitałowych i spółek giełdowych. Już teraz jesteśmy liderem w badaniu spółek z niektórych branż. Jednocześnie doceniamy zaufanie Klientów, którzy od wielu lat powierzają nam badanie swoich sprawozdań finansowych. BDO zawsze było znane na rynku z umiejętności długoterminowej i satysfakcjonującej współpracy z Klientami.

To wszystko buduje naszą pozycję na rynku. Dzięki temu zgłaszają się do nas największe firmy w Polsce i chcą rozmawiać z nami o współpracy.

Trzeba jednocześnie pamiętać, że BDO może pochwalić się bardzo silnym działem audytu, ale równie dynamicznie działamy i z roku na rok coraz większa grupa Klientów chce z nami pracować w obszarach: obsługi księgowej i płacowo-kadrowej, doradztwa podatkowego, czy też doradztwa finansowego. Audyt to 50% naszej działalności biznesowej, pozostałe 50% to inne linie biznesowe.

Warto też podkreślić, że stale rozwijamy i zacieśniamy współpracę w ramach międzynarodowej Sieci BDO nie tylko w zakresie obsługi Klientów, ale również narzędzi, w tym zaawansowanych narzędzi IT i sztucznej inteligencji. Rozwijane przez Sieć narzędzia zapewniają nam działanie w pełni zgodne ze standardami, prawem i regulacjami. Pozwalają również na świadczenie usług wysokiej jakości i dostarczanie interesariuszom właściwych i rzetelnych informacji. Na pewno wzmocni to naszą pozycję na rynku. Jesteśmy firmą nowoczesną i innowacyjną i w tych obszarach zamierzamy się dalej rozwijać.

- Czy możemy zdradzić jaka jest strategia rynkowa na najbliższe lata?
- Oczywiście, odrobinę możemy. Strategia BDO w Polsce jest wspólna ze strategią całej Sieci BDO. Jako Sieć o zasięgu międzynarodowym możemy dynamicznie i efektywnie rozwijać m.in. narzędzia, które wykorzystujemy przy realizacji zleceń dla naszych Klientów. To ma niebagatelne znaczenie, aby dzięki metodyce, ale także przy pomocy nowoczesnych narzędzi świadczyć usługi, które będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania regulatora i nadzorcy rynku, a jednocześnie będą spełniać zmieniające się oczekiwania Klientów.
To wszystko powoduje, że jesteśmy w czołówce największych firm audytorskich na rynku.

Cały wywiad można przeczytać w Rzeczpospolitej z 22 grudnia 2023 r., str. A24-A25.