TEMAT NA CZASIE Wydatki na współpracę z influencerami, blogerami czy testerami produktów mieszczą się w zakresie ulgi na ekspansję. Podatnik może zatem dwukrotnie odliczyć wypłacone im wynagrodzenie. Raz jako koszt uzyskania przychodu i drugi raz jako koszt działań promocyjno-informacyjnych w ramach ulgi.
Takie wnioski wynikają z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 października 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU).
Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy - zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).
Podatnik może odliczyć wskazane takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia): zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Przy czym przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W interpretacji podkreślono, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Opierając się na obowiązujących przepisach, dyrektor KIS uznał, że podatnik może zaliczyć do takich kosztów, koszty współpracy z tzw. influencerami - osobami, które dzięki swoim zasięgom, prowadzą działalność promocyjno-informacyjną w zakresie produktów podatnika w social mediach, poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży.
Jak podkreślono w interpretacji, w sprawie, która była jej przedmiotem, podatnik ponosił wydatki na współpracę z testerami produktów. Testerami są osoby popularne w zakresie publikacji materiałów life-stylowych, kosmetologii oraz popkultury. Testy polegają na przekazywaniu informacji dotyczących produktów związanych z jego składem, zastosowaniem i założonym działaniem. Testerzy w głównej mierze przekazują informacje w zakresie produktów, oprócz tego informują o swoich osobistych odczuciach związanych z zastosowaniem produktu. W zależności od rodzaju medium, w zakresie którego tester publikuje swoje materiały mają one charakter filmów, publikacji prasowych na blogach i stronach internetowych. Koszty związane z publicznym testowaniem produktów stanowią i będą stanowiły w szczególności wynagrodzenie influencerów, blogerów oraz testerów produktów. W ten sposób wykorzystywany jest potencjał rekomendacyjny influencerów w celu dotarcia do określonej grupy docelowej i potencjalnych klientów. Dzięki zasięgom influencerów podatnik ma pewność, że jego produkty będą odebrane pozytywnie, gdyż będą one polecone, zaprezentowane i wypromowane przez osobę popularną i w ocenie jej społeczności wiarygodną.
Równocześnie w interpretacji podkreślono, że poza zakresem ulgi na ekspansję są wydatki przeznaczone na wynagrodzenia pracownicze (w tym przypadku chodziło o wynagrodzenia działu marketingu pracownika), nawet jeśli pracownik danego podatnika dokonywał czynności odpowiadających wprost działaniom wskazanym w katalogu kosztów objętych ulgą na ekspansje przez ustawę o PIT.
Więcej na Instagramie BDO Poland - ZAPRASZAMY: https://www.instagram.com/bdo_poland/
Takie wnioski wynikają z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 października 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU).
Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy - zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).
Podatnik może odliczyć wskazane takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia): zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Przy czym przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W interpretacji podkreślono, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Opierając się na obowiązujących przepisach, dyrektor KIS uznał, że podatnik może zaliczyć do takich kosztów, koszty współpracy z tzw. influencerami - osobami, które dzięki swoim zasięgom, prowadzą działalność promocyjno-informacyjną w zakresie produktów podatnika w social mediach, poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży.
Jak podkreślono w interpretacji, w sprawie, która była jej przedmiotem, podatnik ponosił wydatki na współpracę z testerami produktów. Testerami są osoby popularne w zakresie publikacji materiałów life-stylowych, kosmetologii oraz popkultury. Testy polegają na przekazywaniu informacji dotyczących produktów związanych z jego składem, zastosowaniem i założonym działaniem. Testerzy w głównej mierze przekazują informacje w zakresie produktów, oprócz tego informują o swoich osobistych odczuciach związanych z zastosowaniem produktu. W zależności od rodzaju medium, w zakresie którego tester publikuje swoje materiały mają one charakter filmów, publikacji prasowych na blogach i stronach internetowych. Koszty związane z publicznym testowaniem produktów stanowią i będą stanowiły w szczególności wynagrodzenie influencerów, blogerów oraz testerów produktów. W ten sposób wykorzystywany jest potencjał rekomendacyjny influencerów w celu dotarcia do określonej grupy docelowej i potencjalnych klientów. Dzięki zasięgom influencerów podatnik ma pewność, że jego produkty będą odebrane pozytywnie, gdyż będą one polecone, zaprezentowane i wypromowane przez osobę popularną i w ocenie jej społeczności wiarygodną.
Równocześnie w interpretacji podkreślono, że poza zakresem ulgi na ekspansję są wydatki przeznaczone na wynagrodzenia pracownicze (w tym przypadku chodziło o wynagrodzenia działu marketingu pracownika), nawet jeśli pracownik danego podatnika dokonywał czynności odpowiadających wprost działaniom wskazanym w katalogu kosztów objętych ulgą na ekspansje przez ustawę o PIT.
Więcej na Instagramie BDO Poland - ZAPRASZAMY: https://www.instagram.com/bdo_poland/