Prawo niemieckie: Zmiana ustawy o opakowaniach (VerpackG)

Każde przedsiębiorstwo, które po raz pierwszy wprowadza na rynek niemiecki towary pakowane na zasadach handlowych, niezależnie od rodzaju opakowania, powinno mieć świadomość, że od 1 lipca 2022 r. na mocy ustawy o opakowaniach (VerpackG) weszły w życie rozszerzone ustawowe obowiązki rejestracyjne. Oznacza to, że o wiele więcej firm będzie musiało się zarejestrować niż dotychczas, a zarejestrowane firmy będą zobowiązane do podawania dodatkowych informacji. Niedopełnienie nowych obowiązków może skutkować wysokimi karami pieniężnymi w wysokości do 100 000 euro.

Warto zatem, aby wszystkie przedsiębiorstwa w krótkim czasie sprawdziły, czy podlegają nowym wymogom rejestracyjnym i - jeśli nie dokonały jeszcze pełnej rejestracji - aby niezwłocznie to uczyniły.

Jaka jest podstawa prawna?

Niemiecka ustawa o opakowaniach reguluje, w jaki sposób opakowania mogą być wprowadzane na rynek w celach handlowych oraz jak odpady opakowaniowe muszą być odbierane i poddawane recyklingowi. W wyniku nowelizacji ustawy w 2021 roku w różnych momentach weszły w życie różne zmiany prawne. W drodze nowelizacji ułatwiono egzekwowanie przepisów przez urzędy oraz wdrożono do niemieckiego prawa dwie unijne dyrektywy regulujące kwestie opakowań (dyrektywa w sprawie tworzyw sztucznych jednorazowego użytku oraz dyrektywa ramowa w sprawie odpadów). Warto zauważyć, że od 1 stycznia 2022 r. obowiązują inne rozszerzone wymagania dotyczące weryfikacji i dokumentacji dla tzw. opakowań niepodlegających obowiązkowemu udziałowi w systemach zbierania, np. opakowań transportowych.

Jakie firmy są zobowiązane do rejestracji?

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że nie jest już tak, że do rejestracji zobowiązani są jedynie producenci i dystrybutorzy wprowadzający do obrotu opakowania, które zostały zakwalifikowane jako podlegające obowiązkowi uczestnictwa w systemie. Teraz rejestracji muszą dokonać również firmy, które używają i/lub posługują się opakowaniami, które nie podlegają obowiązkowi uczestnictwa w systemach zbierania, np.:

Producenci i dystrybutorzy muszą dokonać rejestracji przed wprowadzeniem ich opakowań na rynek po raz pierwszy.

W jaki sposób należy dokonać rejestracji?

Po zalogowaniu się online do Centralnego Rejestru Opakowań (ZSVR) należy podać następujące informacje:

Nie trzeba podawać informacji na temat stosowanych materiałów opakowaniowych ani ich ilości.

W wielu przypadkach firmy, które są już zarejestrowane, muszą również sprawdzić i przedłużyć swoją rejestrację (tzw. rejestracja zmian).

Czego można się spodziewać w przypadku braku rejestracji?

Niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o opakowaniach (VerpackG) jest wykroczeniem regulacyjnym. Za brak lub niepełną rejestrację przedsiębiorstwom grozi grzywna w wysokości do 100 000 EUR. Istnieje również automatyczny zakaz sprzedaży zapakowanych towarów. Wysokość nałożonej grzywny zależy od wagi naruszenia. Naruszenia mogą być również karane kumulatywnie. ZSVR bada i przekazuje podejrzane przypadki do właściwych organów wykonawczych w odpowiednich krajach związkowych.

Zapisz się do naszego newslettera aby otrzymać aktualności i publikacje BDO

Please fill out the following form to access the download.