BDO W MEDIACH W związku z pandemią Covid-19 i związanymi z nią ograniczeniami polski rząd wprowadził szereg instrumentów pomocowych, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu pandemii na gospodarkę i zapobieżenie kryzysowi gospodarczemu. Uzyskane środki muszą zostać właściwie rozliczone – pisze na łamach Rzeczpospolitej Edyta Kalińska, Regionalny Partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej, Region Zachód.
Firmy bardzo chętnie korzystały ze środków pomocowych wypłacanych w ramach kolejnych Tarcz antykryzysowych, aby móc kontynuować swoją działalność.
Ze względu na to, że nie można było przewidzieć, jak długo będziemy zmagać się z pandemią COVID-19 i jaki będzie jej ostateczny wpływ na branże i całą gospodarkę, przepisy dotyczące wsparcia dla przedsiębiorców były wprowadzane szybko, ulegały częstym zmianom i nie zawsze były precyzyjne.
Przedsiębiorcy w ramach Tarcz antykryzysowych mogą korzystać z następujących form pomocy osłonowej przed skutkami pandemii:
- świadczenie postojowe i dodatkowe świadczenie postojowe,
- bezzwrotne dotacje,
- mikropożyczki w kwocie 5000 zł,
- zwolnienie ze składek ZUS,
- dopłaty do wynagrodzeń,
- pożyczki wypłacane z Polskiego Funduszu Rozwoju (dalej „PFR”).
UWAGA! W programach pomocowych zwykle wskazane jest, w jakich sytuacjach subwencje finansowe podlegają zwrotowi a w jakich są pomocą bezzwrotną.
Programy wskazują również, jakie wydatki mogą być pokrywane z przekazanych środków oraz w wielu przypadkach określają, czy świadczenie pomocowe jest zwolnione z opodatkowania. Jednak z uwagi na szeroki wachlarz świadczeń podmioty korzystające z pomocy mogą mieć wątpliwości, jak należy wykazać otrzymaną pomoc w księgach rachunkowych i rozliczeniach podatkowych.
Cała analiza została opublikowana w Rzeczpospolitej z 19 maja 2021 r., str.: H1 i H3