Biznes opiera się na ludzkich relacjach

 

BDO W MEDIACH  Praca zdalna, w tym zdalny audyt, zostanie z nami w wielu obszarach również po pandemii. Nie oznacza to jednak, że znikną relacje biznesowe. Biznes to przede wszystkim relacje ludzkie – opowiada w wywiadzie dla Rzeczpospolitej dr Andre Helin, Prezes BDO.

 

 

Od ponad roku jesteśmy świadkami pandemii. Praktycznie z dnia na dzień wiele firm, również audytorskich, musiało przejść na tryb pracy zdalnej. Czy to było duże wyzwanie?

Biegły rewident bada sprawozdanie finansowe w dużej mierze tam, gdzie jest przechowywana i dostępna dokumentacja księgowa. Jeżeli dokumentacja księgowa badanej jednostki jest w „chmurze” to zarówno dział finansowy badanej jednostki, jak i firma audytorska mają do dokumentacji równie daleko. Nie ma więc sensu przyjeżdżać do jednostki, aby tam oglądać dokumenty znajdujące się w chmurze.

To zjawisko daje możliwości wirtualnego audytu, o co od lat zabiegają duże firmy audytorskie. Strategia wirtualnego audytu umożliwiła BDO w pandemii i kryzysie przejść z dnia na dzień na formę pracy zdalnej.

 

Czyli pandemia przyspieszyła przejście na wirtualny audyt?

Absolutnie tak. Pandemia przyspieszyła rozwój technologiczny w firmach audytorskich i tym samym wpłynęła na rozpowszechnienie wirtualnego audytu, do którego duże międzynarodowe firmy audytorskie przygotowywały się przynajmniej od 3-4 lat. Praca zdalna i wirtualny audyt nie są produktem pandemii, ale rezultatem powstania nowej technologii i umieszczenia w chmurze elektronicznych systemów finansowo-księgowych.

 

Jak wygląda praca z klientem w ramach wirtualnego audytu w praktyce?

W przypadku wirtualnego audytu firma autorska potrzebuje dostępu do systemów elektronicznych badanego klienta oraz bezpiecznego kanału transmisji danych. Dostęp do „chmury” i danych finansowych klienta za pomocą Internetu jest taki sam w formie pracy zdalnej, jak w sytuacji, kiedy zespół badający pracuje w biurze, w siedzibie klienta.

Kolejnym istotnym aspektem niezbędnym do wirtualnego audytu jest bezpieczny kanał przysyłania danych z „chmury” klienta do „chmury” firmy audytorskiej.

 

Czy kluczowe znaczenie w całym procesie odegrały nowe technologie?

Oczywiście. Nowe technologie, które są wykorzystywane w stosowanych narzędziach. W przypadku BDO nasze dwa główne narzędzia pracy to: Audit Proces Tool (APT) oraz BDO Portal.

APT jest elektronicznym procesem badania sprawozdania finansowego bazującym w całości na metodologii międzynarodowych standardów badania. Program został skonstruowany przez Microsoft na zlecenie i według modelu opracowanego przez audytorów BDO.

System działa w pełni w czasie rzeczywistym (Real Times) i został skonstruowany do pracy zespołowej. W praktyce członkowie zespołu badającego badają przydzielone im obszary, a osoba kierująca badaniem - także w formie zdalnej - sprawdza i zatwierdza wykonane prace. Program został pierwotnie opracowany 5-6 lat temu i doczekał się już kilku wersji.

Ważne jest podkreślenie faktu, że APT nie wprowadza nowej metodologii badania, jest natomiast skoordynowanym i elektroniczny procesem badania. Praca zdalna i badanie grupowe w BDO stosowane jest już od kliku lat, zwłaszcza w przypadku dużych i złożonych międzynarodowych grup kapitałowych. Audytorzy BDO mieszkający w różnych krajach nierzadko współpracują przy badaniu grupowym właśnie w formie pracy zdalnej.

APT zawiera ponadto ujednoliconą dokumentację z badania, wszelkiego rodzaju testy i systemy oceny kontroli wewnętrznej. Program jest ponadto oparty na ocenie ryzyka i wstępnie ustalonych kryteriach istotności.

 

Drugą nogą wirtualnego badania jest transmisja danych w formie ujednoliconej i bezpiecznej. W naszym przypadku takim narzędziem jest BDO Portal. Aktualnie w skali międzynarodowej nasz portal obsługuje dzisiaj ponad 100 000 klientów, a Portal został wdrożony półtora roku temu, a więc na szczęście jeszcze przed pandemią. Nasze oczekiwania, co do Portalu są takie, że będzie pracowało z tym narzędziem ponad 60.000 audytorów BDO, świadcząc usługi dla kilku milinów spółek.

W przypadku Portalu kluczowe są bezpieczeństwo i poufność. Portal musi chronić dostęp do newralgicznych danych i zapewniać wszelkie wymogi bezpieczeństwa.

Jeszcze jednym walorem Portalu jest stałe zapewnianie klientom dostępu do wiedzy i informacji. BDO Portal jest swoistą biblioteką wiedzy – co w naszym przypadku ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę fakt, że od początku działania w Polsce stawiamy na dzielenie się wiedzą, czy to w postaci szkoleń (BDO Academy) czy nasze publikacje książkowe.

 

Jeżeli do APT i BDO Portal dodamy Office 365, w tym Teams to od strony narzędzi nic nie stoi na przeszkodzie, aby prace związane z badaniem sprawozdań finansowych w dużej mierze opierała się badaniu zdalnym. Do tego samego wniosku doszła Polska Agencja Nadzoru Audytowego (PANA), która dąży w dużej mierze do przeprowadzenia kontroli firm audytorskich w formie zdalnej.

 

Całą rozmowę można przeczytać w Rzeczpospolitej z 27 kwietnia 2021 r., str. E8