W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Minimalne grzywny nie niższe od uszczuplenia

Minimalne grzywny nie niższe od uszczuplenia

Ewa Matyszewska , Brand Manager |

07 października 2019

Od 1 stycznia 2020 roku zarówno grzywna orzekana przez sąd, jak i nakładana w postępowaniu mandatowym nie będzie mogła być niższa od uszczuplonej należności publicznoprawnej – tak przewiduje projekt zmian w przepisach Kodeksu Karnego Skarbowego przygotowany przez resort finansów.

Ministerstwo Finansów pracuje nad dużymi zmianami w opodatkowaniu akcyzą. Niejako przy okazji chce dokonać także licznych zmian w przepisach Kodeksu Karnego Skarbowego. Większość z nich dotyczy nowych przestępstw akcyzowych lub doprecyzowania obowiązujących w tym zakresie przepisów karnych. Obok takich zmian znalazły się jednak także dwie zmiany o charakterze bardziej ogólnym, dotyczące zasad wymierzenia kar dla podatników.

Pierwsza z takich zmian dotyczy zasad wymierzania grzywny przez sąd. Nowy przepis ma przewidywać, że w każdym przypadku, gdy sprawca popełniając przestępstwo skarbowe uszczuplił należność publicznoprawną, sąd wymierzając mu karę grzywny jako karę samoistną (a zatem wtedy, gdy orzekana jest tylko kara grzywny) określa jej wysokość jako odpowiadającą co najmniej uszczuplonej należności. W przypadku natomiast, gdy sąd orzeknie za takie przestępstwo karę grzywny obok innej kary (np. kary pozbawienia lub ograniczenia wolności), minimalna wysokość grzywny musi odpowiadać co najmniej połowie uszczuplonej należności publicznoprawnej. Przepis ten wprowadza zatem nową minimalną wysokość grzywny w tych przypadkach, gdy uszczuplona została należność publicznoprawna (np. zaniżono podatek w wyniku przestępstwa). Nadal jednak grzywna nie może być wyższa niż ustawowe maksimum.

Druga zmiana ogólna polega na podniesieniu górnej granicy grzywny orzekanej w postępowaniu mandatowym. Regulujący tę kwestię przepis miałby po zmianie przewidywać, że mandatem karnym można nałożyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Obecnie kara taka nie może być wyższa niż dwukrotność minimalnego wynagrodzenia. Ma to zmniejszyć liczbę spraw trafiających do sądu, w związku z objęciem takim postępowaniem szerszego zakresu czynów zabronionych kwalifikowanych jako wykroczenia skarbowe. 

Co istotne, również w przypadku orzekania grzywny w postępowaniu mandatowym obowiązywać ma zasada, że w przypadku, gdy sprawca popełniając wykroczenie skarbowe uszczupli należność publicznoprawną, to minimalna wysokość wymierzonej grzywny wynosi co najmniej tyle ile uszczuplona należność. Nie można zatem nałożyć mandatu w kwocie niższej niż uszczuplenie, ale też nie wyższej niż nowe ustawowe maksimum. Tym samym w przypadku uszczupleń przekraczających pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia sprawa będzie musiała trafić do sądu. Przypomnijmy, że obecnie kwota graniczna rozgraniczająca wykroczenia i przestępstwa skarbowe to 11,25 tys. zł, czyli pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia. W 2020 roku, w związku ze wzrostem płacy minimalnej do 2600 zł, granica ta będzie wynosiła 13 tys. zł.

Nowe przepisy miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku. Projekt znajduje się obecnie w fazie opiniowania.

Więcej na Instagramie BDO Poland: https://www.instagram.com/bdo_poland/