Sztuczna inteligencja (AI) zmienia oblicze biznesu w niespotykanym dotąd tempie. W szczególności generatywna sztuczna inteligencja rozwija się znacznie szybciej niż przewidywali eksperci, skracając dziesięciolecia oczekiwanego postępu do zaledwie kilku lat. Do 2028 r. 62% liderów biznesowych spodziewa się, że sztuczna inteligencja zostanie wdrożona we wszystkich obszarach ich organizacji. Jednak podczas gdy 45% postrzega sztuczną inteligencję jako znaczącą szansę, 56% obawia się zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa i prywatności, które towarzyszą tak szybkiemu wdrażaniu tej technologii.
„Znajdujemy się w przełomowym momencie, w którym sztuczna inteligencja nie jest już tylko teorią. Jest dostępna dla każdego. Ta dostępność napędza innowacje, ale tworzy również martwe punkty”.
— Kirstie Tiernan, lider ds. sztucznej inteligencji, BDO USA
Zrozumienie zagrożeń i wyzwań związanych ze sztuczną inteligencją
Szersze wyzwania obejmują rozszerzanie powierzchni ataku, kwestie etyczne, takie jak stronniczość i nadmierna automatyzacja, oraz niewystarczające zarządzanie. Wraz z rozwojem technologii AI, często wyprzedzającym regulacje prawne, coraz większego znaczenia nabierają przepisy takie jak unijna ustawa o sztucznej inteligencji.
„Chociaż ryzyko związane z danymi, prywatnością i stronniczością modeli jest realne, musimy również wziąć pod uwagę szerszy wpływ na dynamikę siły roboczej, wdrażanie i potencjalną nadmierną zależność od sztucznej inteligencji. Przemyślane planowanie, które integruje technologię z kapitałem ludzkim i zarządzaniem zmianą, może znacznie przyspieszyć zwrot z inwestycji w sztuczną inteligencję”.
— Rocco Galletto, krajowy i globalny lider ds. cyberbezpieczeństwa, BDO Canada
Budowanie spójnej strategii zarządzania sztuczną inteligencją
- Mapowanie globalnych przepisów i standardów w celu zachowania zgodności w różnych jurysdykcjach (takich jak ustawa UE o sztucznej inteligencji, NIST AI 100-2 i ISO/IEC 42005:2025).
- Dostosowanie inicjatyw AI do priorytetów organizacyjnych, takich jak doświadczenia klientów, wydajność operacyjna i innowacyjność.
- Zrozumienie możliwości strategicznego dostosowania w całej firmie. Organizacje, które włączają sztuczną inteligencję do strategii obejmujących całe przedsiębiorstwo, zazwyczaj osiągają lepszy zwrot z inwestycji.
Sztuczna inteligencja powinna być zintegrowana z istniejącymi ramami ryzyka, zgodności i zarządzania, z zabezpieczeniami stosowanymi w całym cyklu życia.
„Zalecamy posiadanie strategii AI, osoby odpowiedzialnej za AI oraz komitetu ds. zarządzania AI składającego się z wielu interesariuszy. Dzięki temu nie będzie to pojedynczy punkt awarii”.
— Jason Gottschalk, partner ds. cyberbezpieczeństwa, BDO UK
Praktyczne kroki, które należy podjąć już dziś
Aby sprostać dzisiejszym zagrożeniom, organizacje powinny:
- Budować świadomość i umiejętności pracowników w zakresie bezpiecznego i etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji.
- Inwestować w zaawansowane narzędzia do wykrywania i ograniczania zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją, takich jak wyciek danych i nieautoryzowany dostęp.
- Ograniczyć dostęp do poufnych informacji poprzez bardziej rygorystyczne kontrole dostępu i polityki.
- Przeprowadzać oceny wpływu sztucznej inteligencji w celu identyfikacji i eliminacji potencjalnych zagrożeń.