Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółowe wyjaśnienia dotyczące rozliczania podatku VAT w transakcjach związanych z nowym systemem kaucyjnym, który zostanie wdrożony 1 października 2025 r.
Kluczowym element systemu kaucyjnego, pozwalającym na rozliczenie podatku VAT, jest rozdzielenie funkcji VAT: wprowadzający opakowania do obrotu są podatnikami VAT, którzy wykazują podstawę opodatkowania i należny podatek VAT, natomiast podmiot reprezentujący pełni funkcję płatnika VAT, dokonując zapłaty podatku na rzecz fiskusa.
Różnicę w rolach na gruncie podatku VAT, które pełni wprowadzający do obrotu i podmiot reprezentujący w systemie kaucyjnym, można wyjaśnić następująco:
Kluczowym element systemu kaucyjnego, pozwalającym na rozliczenie podatku VAT, jest rozdzielenie funkcji VAT: wprowadzający opakowania do obrotu są podatnikami VAT, którzy wykazują podstawę opodatkowania i należny podatek VAT, natomiast podmiot reprezentujący pełni funkcję płatnika VAT, dokonując zapłaty podatku na rzecz fiskusa.
Różnicę w rolach na gruncie podatku VAT, które pełni wprowadzający do obrotu i podmiot reprezentujący w systemie kaucyjnym, można wyjaśnić następująco:
- Wprowadzający do obrotu (podmioty handlowe) pełnią rolę podatnika VAT w systemie kaucyjnym. Oznacza to, że podmioty te muszą wykazać wartość podstawy opodatkowania i podatku VAT z tytułu niezwróconych opakowań w swoich deklaracjach VAT na koniec roku. Ponoszą też odpowiedzialność za prawidłowe rozliczenie podatku VAT, prowadzenie szczegółowej ewidencji oraz raportowanie odpowiednich kwot podatku VAT.
- Podmiot reprezentujący (operator systemu kaucyjnego) pełni rolę płatnika VAT. Odpowiada on za faktyczne pobieranie i wpłatę podatku VAT od niezwróconych kaucji do urzędu skarbowego. Jest on pośrednikiem w rozliczeniach VAT między podmiotami handlowymi oraz organami podatkowymi. Jego obowiązkiem jest też prowadzenie ewidencji dotyczącej obrotu kaucjami oraz rozliczeń VAT i zapewnienie właściwej komunikacji danych między uczestnikami systemu. Podmiot reprezentujący realizuje zapłatę VAT do urzędu do 31 stycznia roku następującego po roku rozliczeniowym.
Takie rozdzielenie funkcji jest rzadko spotykane w polskim systemie VAT i stanowi istotną nowość w kontekście systemu kaucyjnego w 2025 roku. Dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT niezbędna będzie ścisła współpraca i wymiana danych między tymi podmiotami oraz szczegółowa ewidencja wprowadzonych i zwróconych opakowań.
Zapewniamy kompleksowe wsparcie, aby przygotować Państwa firmę na sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie w nowym systemie kaucyjnym od 1 października 2025 r., w szczególności:
Zapewniamy kompleksowe wsparcie, aby przygotować Państwa firmę na sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie w nowym systemie kaucyjnym od 1 października 2025 r., w szczególności:
- analizę i wdrożenie zmian w procedurach rozliczeń VAT zgodnie z nowymi przepisami;
- pomoc w przygotowaniu wymaganego raportowania i ewidencji;
- szkolenia dla działów księgowości i sprzedaży w zakresie nowych obowiązków;
- doradztwo w interpretacji przepisów dotyczących rozliczeń podatkowych systemu kaucyjnego.
Zachęcamy do kontaktu!