Senat przyjął bez żadnych poprawek nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), która likwiduje obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej przez największych podatników.
Właśnie doczekaliśmy się istotnej zmiany w przepisach podatkowych, która może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki największe firmy informują opinię publiczną o swojej polityce podatkowej. Senat bez poprawek przyjął nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidującą uchylenie art. 27c ustawy CIT. Oznacza to, że największe podmioty – firmy, których roczne przychody przekraczają równowartość 50 milionów euro, a także podatkowe grupy kapitałowe – zostaną zwolnione z obowiązku publikowania informacji dotyczących realizowanej strategii podatkowej. Dotychczas informacje te musiały być publikowane do końca kolejnego roku (w stosunku do roku którego dotyczyła informacja).
Taki obowiązek wprowadzono kilka lat temu z zamiarem zwiększenia transparentności i społecznej kontroli nad tym, czy firmy uczciwie i rzetelnie rozliczają się z podatków. Przepisy wymagały od firm opublikowania na swoich stronach internetowych sprawozdania, które zawierało m.in. opis stosowanych procedur podatkowych, liczbę zgłoszonych schematów podatkowych (MDR) czy też informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i działaniach restrukturyzacyjnych. W praktyce raporty te były jednak często lakoniczne i nie dostarczały realnej wartości informacyjnej ani konsumentom, ani organom podatkowym. Szczególnie, że ustawa o CIT nie zawiera obecnie zamkniętego katalogu danych, które mają być przekazywane w ramach publikowanej informacji. Wskazuje jedynie przykłady danych, które powinny być wykazane w informacji.
Jedną z takich wskazanych informacji, które musiały się znaleźć w informacji o realizowanej strategii podatkowej, są informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki. Limit ten należało odnosić do łącznej wartości wszystkich transakcji, które w danym roku podatkowym zostały dokonane przez podatnika z podmiotami powiązanymi.
Po wejściu nowelizacji w życie, firmy nie będą już musiały publikować nowych raportów, a także – co ważne – zniesiony zostanie obowiązek utrzymania archiwalnych sprawozdań na stronach internetowych. Dotychczas publikacje musiały być dostępne publicznie przez kolejne lata, co pozwalało zachować historię informacji podatkowych dostępnych dla zainteresowanych. Po zmianie przedsiębiorstwa będą mogły usuwać opublikowane wcześniej dane, ograniczając tym samym dokumentację dostępną w przestrzeni publicznej.
Po uchwaleniu przez Senat nowelizacja trafiła do podpisu Prezydenta RP, który zdecyduje o jej ostatecznym losie. Po uzyskaniu podpisu ustawa zostanie opublikowana w Dzienniku Ustaw i co istotne, jej przepisy zaczną obowiązywać niemal natychmiast — już dzień po opublikowaniu.
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, Partnerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe
Właśnie doczekaliśmy się istotnej zmiany w przepisach podatkowych, która może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki największe firmy informują opinię publiczną o swojej polityce podatkowej. Senat bez poprawek przyjął nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidującą uchylenie art. 27c ustawy CIT. Oznacza to, że największe podmioty – firmy, których roczne przychody przekraczają równowartość 50 milionów euro, a także podatkowe grupy kapitałowe – zostaną zwolnione z obowiązku publikowania informacji dotyczących realizowanej strategii podatkowej. Dotychczas informacje te musiały być publikowane do końca kolejnego roku (w stosunku do roku którego dotyczyła informacja).
Taki obowiązek wprowadzono kilka lat temu z zamiarem zwiększenia transparentności i społecznej kontroli nad tym, czy firmy uczciwie i rzetelnie rozliczają się z podatków. Przepisy wymagały od firm opublikowania na swoich stronach internetowych sprawozdania, które zawierało m.in. opis stosowanych procedur podatkowych, liczbę zgłoszonych schematów podatkowych (MDR) czy też informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi i działaniach restrukturyzacyjnych. W praktyce raporty te były jednak często lakoniczne i nie dostarczały realnej wartości informacyjnej ani konsumentom, ani organom podatkowym. Szczególnie, że ustawa o CIT nie zawiera obecnie zamkniętego katalogu danych, które mają być przekazywane w ramach publikowanej informacji. Wskazuje jedynie przykłady danych, które powinny być wykazane w informacji.
Jedną z takich wskazanych informacji, które musiały się znaleźć w informacji o realizowanej strategii podatkowej, są informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki. Limit ten należało odnosić do łącznej wartości wszystkich transakcji, które w danym roku podatkowym zostały dokonane przez podatnika z podmiotami powiązanymi.
Po wejściu nowelizacji w życie, firmy nie będą już musiały publikować nowych raportów, a także – co ważne – zniesiony zostanie obowiązek utrzymania archiwalnych sprawozdań na stronach internetowych. Dotychczas publikacje musiały być dostępne publicznie przez kolejne lata, co pozwalało zachować historię informacji podatkowych dostępnych dla zainteresowanych. Po zmianie przedsiębiorstwa będą mogły usuwać opublikowane wcześniej dane, ograniczając tym samym dokumentację dostępną w przestrzeni publicznej.
Po uchwaleniu przez Senat nowelizacja trafiła do podpisu Prezydenta RP, który zdecyduje o jej ostatecznym losie. Po uzyskaniu podpisu ustawa zostanie opublikowana w Dzienniku Ustaw i co istotne, jej przepisy zaczną obowiązywać niemal natychmiast — już dzień po opublikowaniu.
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, Partnerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe