Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że regulacje dotyczące cen transferowych należy stosować z wyjątkową ostrożnością, a sam fakt powiązań gospodarczych nie może rodzić ujemnych skutków podatkowych. Dlatego fakt posiadania własnego opracowania nie zwalania organów podatkowych z oceny analiz przygotowanych przez podatnika.
W wyroku z (8 maja 2025 r., sygn. II FSK 1097/22) NSA stwierdził, że przepisy o cenach transferowych wprowadzają wyłom od zasady ustalania dochodu z uwzględnieniem cen stosowanych między kontrahentami, dlatego ich stosowanie wymaga szczególnej ostrożności. Analiza porównawcza jest niezbędna, aby ustalić, czy rzeczywiście w wyniku powiązań podatnika doszło do erozji podstawy opodatkowania, pozwalającej na określenie dochodu z pominięciem warunków ustalonych z podmiotami powiązanymi.
Sąd orzekł, że sankcja w postaci szacunku dochodu nie może być stosowana bez udowodnienia faktu wykorzystywania pozycji podmiotu powiązanego do przesuwania dochodów w celu zmniejszenia opodatkowania. Ustalenia w tym zakresie powinny mieć cechy oczywistych, logicznych wniosków wynikających z zebranego materiału dowodowego, zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego zdaniem sądu samo posiadanie opracowania sporządzonego przez organ nie zwalnia z obowiązku konfrontowania go z materiałem przedstawionym przez podatnika.
NSA stwierdził, że organy bezkrytycznie zaakceptowały analizę sporządzoną przez Centrum Kompetencyjne przy Izbie Skarbowej w Łodzi, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że została przygotowana z zachowaniem należytej staranności. Jednocześnie, organy nie ustosunkowały się do szczegółowych zastrzeżeń spółki dotyczących wybranej próby porównawczej oraz całkowicie zignorowały analizę sporządzoną na zlecenie podatnika, która oparta została na analizie podmiotów działających na polskim rynku. W konsekwencji NSA uznał, że organy nie dokonały konfrontacji danych wynikających z urzędowej opinii z analizami przedstawionymi przez stronę.
Zarzuty spółki dotyczyły braku spełnienia przez wybrane przez Centrum Kompetencyjne podmioty kryterium niezależności oraz kryterium porównywalności funkcjonalnej, w tym przyjęcia do analizy podmiotu prowadzącego działalność w formie organizacji charytatywnej. Sąd stwierdził również, że organy nie odniosły się do stanowiska spółki powołującego się na Wytyczne OECD, zgodnie z którymi przy wysokim poziomie porównywalności podmiotów każdy punkt z przedziału międzykwartylowego spełnia zasadę ceny rynkowej
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, doświadczonym starszym menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe
W wyroku z (8 maja 2025 r., sygn. II FSK 1097/22) NSA stwierdził, że przepisy o cenach transferowych wprowadzają wyłom od zasady ustalania dochodu z uwzględnieniem cen stosowanych między kontrahentami, dlatego ich stosowanie wymaga szczególnej ostrożności. Analiza porównawcza jest niezbędna, aby ustalić, czy rzeczywiście w wyniku powiązań podatnika doszło do erozji podstawy opodatkowania, pozwalającej na określenie dochodu z pominięciem warunków ustalonych z podmiotami powiązanymi.
Sąd orzekł, że sankcja w postaci szacunku dochodu nie może być stosowana bez udowodnienia faktu wykorzystywania pozycji podmiotu powiązanego do przesuwania dochodów w celu zmniejszenia opodatkowania. Ustalenia w tym zakresie powinny mieć cechy oczywistych, logicznych wniosków wynikających z zebranego materiału dowodowego, zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego zdaniem sądu samo posiadanie opracowania sporządzonego przez organ nie zwalnia z obowiązku konfrontowania go z materiałem przedstawionym przez podatnika.
NSA stwierdził, że organy bezkrytycznie zaakceptowały analizę sporządzoną przez Centrum Kompetencyjne przy Izbie Skarbowej w Łodzi, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że została przygotowana z zachowaniem należytej staranności. Jednocześnie, organy nie ustosunkowały się do szczegółowych zastrzeżeń spółki dotyczących wybranej próby porównawczej oraz całkowicie zignorowały analizę sporządzoną na zlecenie podatnika, która oparta została na analizie podmiotów działających na polskim rynku. W konsekwencji NSA uznał, że organy nie dokonały konfrontacji danych wynikających z urzędowej opinii z analizami przedstawionymi przez stronę.
Zarzuty spółki dotyczyły braku spełnienia przez wybrane przez Centrum Kompetencyjne podmioty kryterium niezależności oraz kryterium porównywalności funkcjonalnej, w tym przyjęcia do analizy podmiotu prowadzącego działalność w formie organizacji charytatywnej. Sąd stwierdził również, że organy nie odniosły się do stanowiska spółki powołującego się na Wytyczne OECD, zgodnie z którymi przy wysokim poziomie porównywalności podmiotów każdy punkt z przedziału międzykwartylowego spełnia zasadę ceny rynkowej
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, doświadczonym starszym menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe