TEMAT NA CZASIE OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS (IF) opublikowała sprawozdanie w sprawie kwoty B (filar I), w którym przedstawiono uproszczone i usprawnione podejście do stosowania zasady ceny rynkowej do podstawowych działań marketingowych i dystrybucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem małych jurysdykcji. Treść raportu została włączona do Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych.
Zgodnie z raportem uproszczone podejście do wyznaczania ceny rynkowej ma opierać się na wyznaczeniu rynkowego poziomu rentowności sprzedaży na podstawie matrycy cenowej (pricing matrix) opracowanej przez OECD. W praktyce oznacza to uproszczone podejście do stosowania zasady ceny rynkowej (arm’s length) do podstawowej działalności marketingowej i dystrybucyjnej wykonywanej w ramach grup kapitałowych.
Jak wynika z opublikowanego dokumentu, transakcje spełniające określone w wytycznych kryteria będą co do zasady wyceniane na podstawie macierzy wyceny (pricing matrix), z wyjątkiem sytuacji, gdy do wyceny danej transakcji wewnątrzgrupowej możliwe jest zastosowanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej (PCN). Macierz wyceny będzie zawierała dane liczbowe na temat rynkowego poziomu rentowności wyrażonej jako zwrot ze sprzedaży (return on sales). Właściwa dla danej transakcji wewnątrzgrupowej rentowność z macierzy będzie zależała od danych specyficznych dla konkretnego dystrybutora. Wytyczne przewidują także mechanizmy korekt rentowności, pozwalające uwzględnić różnice geograficzne, czy też luki w dostępności danych.
W raporcie, który wprowadza dwie opcje wdrożenia dla jurysdykcji, które zdecydują się na uproszczone i usprawnione podejście od stycznia 2025 r., opisano okoliczności, w których dystrybutor jest objęty zakresem kwoty B, w tym przypadki, w których prowadzi również pewne działania niezwiązane z dystrybucją, takie jak produkcja. Określono w nim również działania, które mogą wykluczyć dystrybutora z zakresu uproszczonego i usprawnionego podejścia, takie jak dystrybucja towarów lub dóbr cyfrowych.
Trzeba podkreślić, że przewidziane w tym zakresie zmiany w wytycznych OECD mają stanowić kolejny krok związany z wdrażaniem rzez OECD BEPS 2.0, czyli systemu globalnego minimalnego opodatkowania.
Warto zauważyć, że włączeniu wytycznych dotyczących kwoty B do Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych towarzyszą także zmiany w Komentarzu do art. 25 Modelowej Konwencji Podatkowej OECD.
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, doświadczonym starszym menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe
Zgodnie z raportem uproszczone podejście do wyznaczania ceny rynkowej ma opierać się na wyznaczeniu rynkowego poziomu rentowności sprzedaży na podstawie matrycy cenowej (pricing matrix) opracowanej przez OECD. W praktyce oznacza to uproszczone podejście do stosowania zasady ceny rynkowej (arm’s length) do podstawowej działalności marketingowej i dystrybucyjnej wykonywanej w ramach grup kapitałowych.
Jak wynika z opublikowanego dokumentu, transakcje spełniające określone w wytycznych kryteria będą co do zasady wyceniane na podstawie macierzy wyceny (pricing matrix), z wyjątkiem sytuacji, gdy do wyceny danej transakcji wewnątrzgrupowej możliwe jest zastosowanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej (PCN). Macierz wyceny będzie zawierała dane liczbowe na temat rynkowego poziomu rentowności wyrażonej jako zwrot ze sprzedaży (return on sales). Właściwa dla danej transakcji wewnątrzgrupowej rentowność z macierzy będzie zależała od danych specyficznych dla konkretnego dystrybutora. Wytyczne przewidują także mechanizmy korekt rentowności, pozwalające uwzględnić różnice geograficzne, czy też luki w dostępności danych.
W raporcie, który wprowadza dwie opcje wdrożenia dla jurysdykcji, które zdecydują się na uproszczone i usprawnione podejście od stycznia 2025 r., opisano okoliczności, w których dystrybutor jest objęty zakresem kwoty B, w tym przypadki, w których prowadzi również pewne działania niezwiązane z dystrybucją, takie jak produkcja. Określono w nim również działania, które mogą wykluczyć dystrybutora z zakresu uproszczonego i usprawnionego podejścia, takie jak dystrybucja towarów lub dóbr cyfrowych.
Trzeba podkreślić, że przewidziane w tym zakresie zmiany w wytycznych OECD mają stanowić kolejny krok związany z wdrażaniem rzez OECD BEPS 2.0, czyli systemu globalnego minimalnego opodatkowania.
Warto zauważyć, że włączeniu wytycznych dotyczących kwoty B do Wytycznych OECD w sprawie cen transferowych towarzyszą także zmiany w Komentarzu do art. 25 Modelowej Konwencji Podatkowej OECD.
Jeśli pojawią się u Państwa jakiekolwiek pytania dotyczące cen transferowych zapraszamy do kontaktu z Joanną Pasymowską, doświadczonym starszym menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO: https://www.bdo.pl/pl-pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/ceny-transferowe
Więcej na Instagramie BDO Poland: https://www.instagram.com/bdo_poland/