W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Ulga na nowe inwestycje – wybrane problemy
Artykuł:

Ulga na nowe inwestycje – wybrane problemy

09 czerwca 2021

Agata Dominowska, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego |

BDO W MEDIACH  Ustalenie dochodu zwolnionego z podatku dochodowego w ramach decyzji o wsparciu stanowi obecnie nie lada wyzwanie. Pojawiły się liczne negatywne dla przedsiębiorców interpretacje KIS m.in. w sprawie dzielenia dochodu na poszczególne inwestycje, momentu, od którego można stosować zwolnienie, czy zakresu kosztów kwalifikowanych – pisze w miesięczniku Rachunkowość Agata Dominowska, Senior Tax Consultant w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, biuro w Poznaniu.
W 2018 r., obok przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop i art. 21 ust. 1 pkt 63a updof zwolnienia z podatku dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) na podstawie zezwolenia, pojawiło się zwolnienie dla dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a updop  i art. 21 ust. 1 pkt 63b updof). Chodzi o decyzję o wsparciu wydawaną na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji[1] (dalej uwni) i rozporządzenia RM w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej rozporządzenie o wni). Wskazane zwolnienie z CIT i PIT (tzw. ulga na nowe inwestycje) przysługuje niezależne od miejsca inwestycji – na terenie całej Polski, a nie tylko w wydzielonych SSE.
Zarówno zezwolenia strefowe, jak i decyzje o wsparciu dają przedsiębiorcom prawo do pomocy publicznej przeznaczonej na finansowanie inwestycji, a polegającej na zwolnieniu od podatku dochodowego – do wysokości limitu wynikającego z zezwolenia/decyzji o wsparciu. Prawo do zwolnienia z podatku dochodu z realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia tzw. kosztów kwalifikowanych, których katalog został określony w § 8 rozporządzenia o wni.
Mimo że przepisy dotyczące zwalniania dochodu w ramach SSE i w ramach decyzji o wsparciu mają podobne brzmienie, pojawiło się spore zamieszanie w kwestii interpretacji regulacji, które wcześniej, gdy obowiązywała tylko ulga dla działalności w ramach SSE, nie budziły wątpliwości. Momentem przełomowym był maj 2019 r., kiedy to KIS w interpretacjach indywidualnych zaczęła odmawiać przedsiębiorcom prawa do zwolnienia całego dochodu osiąganego z określonych wyrobów i na terenie wskazanym w decyzji, nakazując wydzielanie dochodu z inwestycji. Sytuacji nie poprawiły interpretacja ogólna MF z 25.10.2019 r. w sprawie dzielenia dochodu (DD5.8201.10.2019) oraz obszerne objaśnienia podatkowe MF z 6.03.2020 r. dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (dalej objaśnienia MF).

Cała analiza została opublikowana w miesięczniku Rachunkowość 5/2021 od str. 23