BDO W MEDIACH W przypadku zwrotu zakupionego towaru dochodzi do zmiany podstawy opodatkowania. Strony transakcji powinny udokumentować tę okoliczność, np. poprzez spisanie protokołu przyjęcia oddawanych produktów – pisze na łamach Rzeczpospolitej Lidia Rubińska, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO.
Podatnicy VAT mają obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż towarów i usług dokonywanych na rzecz innego podatnika VAT. W praktyce zdarzają się jednak zwroty towarów, błędy i pomyłki w fakturach, które nie zawsze wiadomo jak poprawić.
Artykuł 106j ustawy o VAT przewiduje korygowanie błędów fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, których celem jest korekta faktur pierwotnych i doprowadzenie do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Przedsiębiorcy nie muszą obawiać się fiskusa, jeżeli poprawiają błędy właśnie fakturą korygującą. Korektę faktury wystawia się, jeżeli po wystawieniu faktury pierwotnej udzielono rabatów, opustów i obniżek ceny, jeżeli zwrócono podatnikowi towar, zwrócono nabywcy całość lub część zapłaty, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w innej pozycji faktury. Dla poprawności faktura korygująca powinna w nazwie zawierać oznaczenie, że jest to korekta, wskazywać przyczynę korekty, kwotę podatku, jeżeli wpływa na zmianę podstawy opodatkowania oraz powinna zawierać pozostałe wymagane dane zgodne z art. 106e ww. ustawy.
Cały artykuł wraz z praktycznym przykładem można przeczytać w Rzeczpospolitej z 13 września 2021 r., str.: D6-D7