BDO W MEDIACH Celem szacowania i zakładania rezerwy dotyczącej zaległych dni wolnych przysługujących pracownikom, jest odpowiednie odniesienie kosztów do okresu, w którym jednostka rzeczywiście uzyskuje efekty ich pracy – pisze na łamach Rzeczpospolitej Marcin Jackiewicz, Supervisor w Dziale Rewizji Finansowej BDO.
Na wstępie należy podkreślić, że mimo iż posługujemy się określeniem „rezerwa na niewykorzystane urlopy”, to jest, w świetle art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości, rozliczenie międzyokresowe bierne. Związane jest to bowiem podstawową działalnością operacyjną jednostki, a wskazany przepis informuje między innymi, że jednostki tworzą rozliczenia międzyokresowe bierne w związku z obowiązkiem wykonania w przyszłości świadczeń związanych z bieżącą działalnością na rzecz pracowników.
UWAGA! Decyzję o utworzeniu rezerwy na urlopy podejmuje kierownik jednostki biorąc pod uwagę m.in. rodzaj grupy pracowników, jakich dotyczą niewykorzystane w danym roku kalendarzowym urlopy wypoczynkowe oraz istotność kosztów z tytułu wynagrodzeń za zaległe urlopy.
Należy zwrócić uwagę, że wynagrodzenie za urlop nie jest dodatkowym wynagrodzeniem pracownika, ponieważ otrzymuje on z zasady 12 pensji. Zgodnie z Kodeksem Pracy pracownikowi przysługuje coroczny, płatny urlop wypoczynkowy, który powinien być udzielany zgodnie z planem urlopów. Co ważne zatrudniony nie może zrzec się prawa do urlopu wypoczynkowego. Inne zmienne składniki wynagrodzenia mogą być liczone na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy miesiąc rozpoczęcia urlopu. W innych przypadkach na przykład znaczącego wahania wysokości wynagrodzenia okres ten może zostać wydłużony do 12 miesięcy.
Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 2 czerwca 2021 r., str. H1