W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Audyt wewnętrzny: sprawdź, jakie ryzyka mogą wpływać na klientów
Artykuł:

Audyt wewnętrzny: sprawdź, jakie ryzyka mogą wpływać na klientów

08 września 2021

Sławomir Żołnierek, Dyrektor w Dziale Rewizji Finansowej |

BDO W MEDIACH Określenie ryzyk, które mogą mieć wpływ na relacje z klientami, w tym dostarczane im usługi bądź towary ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania przedsiębiorstwa. Tylko właściwe opracowania działań zaradczych, a także kroków do podjęcia w czasie kryzysu uchroni firmę przed katastrofą – pisze na łamach Rzeczpospolitej Sławomir Żołnierek, biegły rewident, certyfikowany audytor wewnętrzny, dyrektor w Dziale Zarządzania Ryzykiem i Audytu Wewnętrznego w BDO, biuro we Wrocławiu.

Klienci odgrywają najważniejsza rolę w każdej organizacji i są podstawowym źródłem generowania przychodów. To dla nich istnieje każde przedsiębiorstwo skupiające się na tworzeniu wartości dodanej. Relacje i sposób ich utrzymywania będzie miał nieoceniony wpływ na przebieg zarządzania kryzysem, jeśli ten w praktyce wystąpi.

Na kryzys trzeba być przygotowanym
Sytuacje kryzysowe mogą wystąpić w każdym czasie i mogą mieć różny charakter, zasięg, częstotliwość. Każde przedsiębiorstwo musi więc być przygotowane nie tylko na wystąpienie potencjalnej sytuacji kryzysowej, ale przede wszystkim musi mieć wypracowane procedury, jak w takiej sytuacji należy się zachować. Kluczowym ryzykiem jakim należy zarządzić w odniesieniu do klientów jest możliwość utrzymania i ciągłego maksymalizowania sprzedaży, mimo wystąpienia sytuacji kryzysowej. Dodatkowo w zrozumieniu ryzyka należy przewidzieć, czego będą oczekiwać klienci pod względem popytu na produkty i usługi oraz dostawy w czasie kryzysu. Kolejny krok to określenie, które produkty i usługi mogą być najbardziej dotknięte kryzysem. Niezbędne będzie bowiem opracowanie priorytetów dla dostarczania produktów i usług dla klientów, jeśli ma to negatywny wpływ na produkcję lub świadczenie usług. I ostatni niezbędny element to komunikowanie wszelkich zmian terminów realizacji w celu powiadomienia klienta, jeśli zdolność do dostarczenia towarów lub usług znacznie się zmniejszy.

Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 8 września 2021 r., str. H1 i H2