W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Państwowy monopol na hazard
Artykuł:

Państwowy monopol na hazard

07 kwietnia 2017

Urządzanie gier hazardowych w Polsce zmieniło się diametralnie od 1 kwietnia 2017 roku. Nowe przepisy dotyczą organizowania gier w internecie, zakładów wzajemnych, gier losowych, automatów do gry, pokera. Za ich nieprzestrzeganie grożą bardzo wysokie kary finansowe.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o grach hazardowych (Dziennik Ustaw poz. 88) grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach, zaś prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach poza kasynem gry, gier liczbowych, loterii pieniężnych i gry telebingo jest objęte monopolem państwa. Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku.

Jedynym organizatorem gier na automatach poza kasynami jest jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. W salonie będzie zainstalowanych od 3 do 50 maszyn, przy czym maksymalnie ich liczba w powiecie nie może być wyższa niż 1 automat na każdych 1000 mieszkańców.

W uzasadnieniu ustawy wskazuje się, że wg szacunków Służby Celnej średni roczny przychód z automatu poza kasynem gry wynosi ok. 300 000 zł, a w kasynie gry – 500 000 zł; przy czym te kwoty dotyczą legalnych automatów. Posiadacz zależny lokalu (oraz jego posiadacz samoistny, o ile lokal nie jest przedmiotem posiadania zależnego) w którym znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w którym jest prowadzona działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa zapłaci 100 tys. zł kary od każdego automatu. W kodeksie karnym skarbowym dodany został też m.in. zapis, iż ten, kto wbrew warunkom koncesji lub bez wymaganego urzędowego sprawdzenia lub bez nałożenia wymaganych urzędowych zamknięć posiada automat do gier, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, lub obu tym karom łącznie.

Monopolem państwa jest także objęte urządzanie gier hazardowych przez internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Prowadzony przez ministra finansów rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą umożliwi automatyczne przekazywanie informacji do systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dostawców usług płatniczych.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi dostępu do internetu zostali zobowiązani do blokowania dostępu do stron internetowych wykorzystujących nazwy tych domen (nie później niż w ciągu 48 godzin od wpisu do rejestru), a także nieodpłatnego przekierowania połączeń odwołujących się do ich nazw – do strony internetowej resortu finansów, zawierającej komunikat skierowany do odbiorców usługi dostępu do sieci, informacje o lokalizacji rejestru, wpisaniu do niego szukanej nazwy domeny, listę podmiotów legalnie oferujących gry hazardowe na terytorium RP oraz powiadomienie o grożącej odpowiedzialności karno-skarbowej uczestnika gier urządzanych wbrew przepisom ustawy.

W ustawie zakazuje się również udostępniania usług płatniczych przez ich dostawców na stronach internetowych wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do ww. rejestru. Z kolei działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona wyłącznie w punktach przyjmowania takich zakładów albo przez internet po uzyskaniu stosownego zezwolenia.

Zgodnie z ustawą zmieniającą, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający stosowną koncesję.

W ocenie Ministerstwa Finansów wpływy do budżetu wskutek wprowadzenia nowych przepisów dotyczących gier hazardowych mają wynieść rocznie ok. 1,5 mld zł.

Łagodniejsze są natomiast przepisy, jeśli chodzi o turnieje pokerowe. Gra w pokera może być organizowana w kasynach gry lub poza nimi przez podmioty urządzające gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyn, a także przez podmioty nie mające takiej koncesji. W tym drugim przypadku chodzi o pokera sportowego – turnieje rozgrywane wyłącznie o nagrody rzeczowe o maksymalnej wartości ok. 2 tys. zł. Gra w pokera za pośrednictwem internetu, podobnie jak inne gry kasynowe, będzie urządzana przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.

Resort finansów poinformował, że jeszcze przed 1 kwietnia br., czyli terminem obowiązywania ustawy, niektórzy z nielegalnie działających bukmacherów, w tym organizatorzy zakładów wzajemnych w internecie, wycofali się z polskiego rynku. Przepisy dotyczące blokowania dostępu do stron internetowych, zakazu udostępniania na nich usług płatniczych oraz kar finansowych za naruszenie związanych z tym obowiązków, wejdą w życie 1 lipca 2017 r.

 

Autor: S.W.