W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Na rynku audytu tylko właściwa edukacja jest gwarantem jakości
Artykuł:

Na rynku audytu tylko właściwa edukacja jest gwarantem jakości

12 marca 2020

dr Andrè Helin , Prezes BDO |

Szeroko pojęta edukacja, zarówno biegłych rewidentów, jak i uczestników rynku to podstawowy warunek poprawy bezpieczeństwa i wzrostu jakości świadczonych usług audytorskich – mówi w wywiadzie dla Parkietu dr Andre Helin, Prezes BDO.

Rynek firm audytorskich, a także środowisko samych biegłych rewidentów od kilku lat przechodzi wiele zmian. Panuje przekonanie, że przepisy są coraz bardziej restrykcyjne, a spełnienie wymogów stawianych przez ustawodawcę, to dla wielu - zwłaszcza mniejszych podmiotów - spore wyzwanie. Czy zmiany przepisów istotnie wpłynęły w tak istotnym stopniu na prowadzenie działalności przez firmy audytorskie?

Oczywiście, że wpłynęły. Spełnianie nowych wymagań regulacyjnych, co ważne ostrzejszych niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej, powoduje, że każda firma musi wprowadzać istotne zmiany w swojej organizacji. Dotyczy to także zmian w zakresie instytucjonalnego nadzoru nad rynkiem.

Taki instytucjonalny, państwowy nadzór nad rynkiem jest potrzebny?

Oczywiście, że jest. Tego nikt nie kwestionuje. Chodzi jednak o to by nadzór był jak najbardziej efektywny a ponoszone na niego nakłady rozsądne. Dlatego moim zdaniem kontrole muszą zacząć sięgać po nowoczesne technologie. Możliwości jakie daje dziś zdalne przetwarzanie danych. Automatyzacja tego procesu. Wierzę, że jest to możliwe. Powiem więcej, jest to dziś konieczne w dobrze pojętym interesie zarówno kontrolowanych firm, jak i kontrolujących. 

Czyli przyszłością kontroli powinna być większa jej informatyzacja?

Wszyscy musimy zrozumieć, że zawód biegłego rewidenta to już nie ta sama profesja, którą m.in. sam wprowadzałem na polski rynek 30 lat temu. Wówczas wszystko raczkowało. Obowiązywały tradycyjne metody wykonywania pracy audytora. Przez lata utrwalił się wizerunek biegłego rewidenta jako smutnego pana z teczką, w okularach, z liczydłem pod pachą i sterczącego nad stosem papierów. Zapomnijmy o tym stereotypie. To już nie ta epoka. Dzisiejszy audyt to przede wszystkim zaawansowane systemy informatyczne, operacje w chmurze, wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi analitycznych. Wszystko po to by oszczędzać czas biegłych i klientów. Potrzebna jest większa szybkość działania, większa efektywność. W ten sam sposób muszą działać kontrole. Szybko, efektywnie, skutecznie.

Kontrole pozwalają wychwycić nieprawidłowości w działaniu firm audytorskich. Ale to chyba nie jedyny i raczej niewystarczający sposób podnoszenia bezpieczeństwa rynku i związanej z nim jakości usług audytorskich?

Podkreślę to jeszcze raz: kontrole są ważne. Ale istotnie, same kontrole nawet prowadzone w najbardziej efektywny sposób niczego nie zagwarantują. Moim zdaniem równie ważna, o ile nawet nie ważniejsza, jest edukacja. To ona jest kluczem do wzrostu jakości świadczonych usług. Bez niej trudno sobie wyobrazić, by jakość świadczonych usług była na odpowiednio wysokim poziomie. Szczególnie dziś, gdy mamy do czynienia nie tylko ze zjawiskiem nadprodukcji prawa, co przecież znacząco utrudnia bycie ze wszystkimi zmianami na bieżąco, ale także z rozwojem nowych technologii i pojawianiem się nowych, opartych na nich modeli biznesowych. Sztuczna inteligencja, automatyzacja i robotyzacja, autonomizacja, internet rzeczy, przetwarzanie danych w chmurze, czy kwestie związane z cyberbezpieczeństwem dawno już przestały być przedmiotem rozważań czysto teoretycznych. Bez odpowiedniej wiedzy na ten temat nie ma co marzyć o odpowiedniej do potrzeb rynku i ważnej z punktu widzenia bezpieczeństwa, jakości usług audytorskich.

Cały wywiad można przeczytać w Parkiecie z 12 marca 2020 r., str. 10