W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Bat na nierzetelnych dłużników
Artykuł:

Bat na nierzetelnych dłużników

05 lutego 2020

Dominowska Agata |

1 stycznia 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która wprowadziła rozwiązania mające zmobilizować dłużników transakcji handlowych do dokonywania zapłaty w ustalonym terminie oraz zniechęcić do narzucania przez nich nieuzasadnionych, wydłużonych terminów zapłaty. Ustawa ta wprowadziła m.in. zmiany w ustawach o podatku dochodowym dotyczące nowej ulgi na złe długi – pisze w Rzeczpospolitej Agata Dominowska, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, biuro w Poznaniu.

Jak dodaje Ekspert BDO, nowelizacją ustawy PIT oraz ustawy CIT wprowadzono odpowiednio art. 26i oraz art. 18f. Analogiczne brzmienie tych przepisów umożliwia podatnikowi będącemu wierzycielem pomniejszenie podstawy opodatkowania o kwotę zaliczanych do przychodów należnych niezapłaconych wierzytelności. Dłużnik z kolei ma obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę niezapłaconego zobowiązania zaliczanego do kosztów uzyskania przychodu. 

Co do zasady, w podatkach dochodowych za przychody uznaje się kwoty należne, choćby faktycznie nie zostały jeszcze otrzymane. Oznacza to, że przychód podatkowy powstaje niezależnie od faktu uregulowania należności wynikającej z tego przychodu. Analogicznie uregulowane są koszty podatkowe. Oczywiście jest to bardzo niekorzystne dla wierzycieli, którym dłużnicy zalegają z wypłaceniem należności. Natomiast dłużnicy, zalegający z zapłatą z tytułu swoich zobowiązań, mają prawo do obniżania przychodu do opodatkowania m.in. o niezapłacone zobowiązania. To premiuje nielojalnych dłużników, gdyż mają oni niższą podstawę opodatkowania. W związku z powyższym zasadnym było wprowadzenie przez ustawodawcę możliwości zmniejszenia podstawy opodatkowania przez wierzyciela oraz jej zwiększenia przez dłużnika w przypadku braku uregulowania (zbycia) wierzytelności i odpowiednio zobowiązania, szczególnie w celach zmotywowania dłużnika do terminowego regulowania zobowiązań.

Cały artykuł można przeczytać w Rzeczpospolitej z 5 lutego 2020 r., str. H4-H5