W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Protokół odbioru robót może decydować o obowiązkach w VAT
Artykuł:

Protokół odbioru robót może decydować o obowiązkach w VAT

20 maja 2019

Paulina Bąk , Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego, radca prawny |

Momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług nie zawsze jest dzień zgłoszenia prac budowlano-montażowych do odbioru. Zdarza się, że jest to data ich akceptacji przez zlecającego, jeżeli tak wynika z zapisów umowy orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 2 maja 2019 r. (C‑224/18), który opisuje Rzeczpospolita.

Paulina Bąk, Starszy Konsultant Podatkowy, radca prawy w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, komentując orzeczenie na łamach gazety zwraca uwagę, że potrzebna jest zmiana interpretacji ogólnej.

- 1 kwietnia 2016 r. została wydana ogólna interpretacja ministra finansów (PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141) w sprawie przepisów ustawy o VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Zgodnie z tą interpretacją, w przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych decydujące znaczenie dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma data wykonania usługi lub data/termin wystawienia faktury, które są jednak determinowane przez datę wykonania usługi – przypomina Paulina Bąk.

Jednocześnie dodaje, że za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej należy przyjąć datę faktycznego wykonania usługi, tj. dzień, w którym – w związku z wykonaniem określonej umową usługi lub jej części (jeżeli usługa jest przyjmowana częściowo) - doszło do faktycznego zakończenia prac lub ich części. Wykonawca zgłasza je do odbioru, gdy w jego opinii są one gotowe do ich przyjęcia przez nabywcę usługi. W przypadku zatem, gdy usługa jest oddawana w całości, za moment wykonania tej usługi należy uznać moment faktycznego jej wykonania, tj. dzień, w którym wykonawca w związku z wykonaniem całości określonej umową usługi zgłosił ją nabywcy do odbioru. Takie podejście nie uwzględniało warunków rynkowych w jakich funkcjonowały firmy budowlane. Samo zgłoszenie nie kończyło bowiem współpracy. Po zgłoszeniu prac do odbioru rozsądny usługodawca pozastawiał przestrzeń do zgłoszenia uwag i możliwość żądania ich uwzględnienia poprzez zgłoszenie poprawek. A nadmienić należy, że uwagi do sposobu wykonania usług zdarzają się często i należy się z nimi liczyć. Dopiero po usunięciu wad robót usługobiorca (jeśli nie przyjął zaliczek) był uprawniony domagać się zapłaty. Jednak zgodnie z obecnym stanowiskiem organów podatkowych obowiązek podatkowy powstał już w momencie zgłoszenia robót, czyli o wiele wcześniej, niż (jeśli nie przyjęto zaliczek) dochodziło do zapłaty.

- Miejmy nadzieje, że pod wpływem lektury wyroku TSUE fiskus zmieni nie tylko podejście, ale również interpretację ogólną – komentuje Paulina Bąk.

Cały opis orzeczenia wraz z komentarzem Eksperta BDO w Rzeczpospolitej z 20 maja 2019 r., str. D4-D5