W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Korzystając z naszej strony akceptujesz zasady Polityki Cookie.
  • Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych: wyzwanie dla podmiotów zagranicznych
Artykuł:

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych: wyzwanie dla podmiotów zagranicznych

30 października 2019

Marek Sporny , Starszy Menadżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, doradca podatkowy |

O ile przygotowanie zgłoszenia przy wykorzystaniu odpowiedniego formularza dla użytkownika usług dostępnych na portalu podatkowym nie stanowi trudności, to sprawa komplikuje się w przypadku jego dokonywania w odniesieniu do podmiotów spoza Polski reprezentowany przez osoby fizyczne również stale przebywające poza jej obszarem – piszą w Rzeczpospolitej Marek Sporny, Senior Manager w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, biuro w Poznaniu i Łukasz Drożdżowski, radca prawny.

Jak podkreślają Eksperci, od 13 października 2019 r. zaczęły obowiązywać przepisy stanowiące podstawę funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Jest to system teleinformatyczny, dzięki któremu przetwarzane mają być dane osobowe beneficjentów rzeczywistych spółek wymienionych w art. 58 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z 1 marca 2018 r. (dalej: ustawa). Dotyczyć to zatem będzie następujących danych osobowych osób fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółkami jawnymi, spółkami komandytowymi, spółkami komandytowo-akcyjnymi, spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkami akcyjnymi (z wyjątkiem spółek publicznych), a od 1 marca 2020 r. również nad prostymi spółkami akcyjnymi (dalej łącznie jako „spółka”): imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL albo datę urodzenia (w przypadku braku numeru PESEL), jak również informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących danemu beneficjentowi rzeczywistemu. Informacje te są zgłaszane do CRBR nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 7 dni od ich zmiany. W odniesieniu zaś do spółek wpisanych do KRS 13 października 2019 r., zgłoszenie powinno nastąpić terminie do 13 kwietnia 2020 r.

Cały artykuł w Rzeczpospolitej z 30 października 2019 r., str. H2